Čtete příbalové letáky?

Čtete příbalové letáky?

Okřídlená větička doprovází všechny reklamní a komerční informace, které slouží (respektive by měly sloužit) našemu zdraví. Příbalový leták je malá encyklopedie plná latinských názvů a pro laika často protichůdných tvrzení. Je to takový doktor v bílém, jenže místo pláště si dosaďte papír.

 

Všechno, na co byste se chtěli zeptat v ordinaci, ale není na to čas, zrovna vás to nenapadlo nebo se stydíte, najdete v příbalovém letáku. A většinou hned v několika jazycích. Písmenka jsou tak malinká, že než člověk dočte větu „působí proti bolesti hlavy“ jedna neodbytná se mu spustí. Příbalový leták je vhodné nastudovat, uskladnit a konzultovat vždy, když se objeví nová indikace či kontraindikace.

Komu se nechce skladovat štosy papírků, má k dispozici internet. Kompletní příbalové letáky najdete snadno a poslouží stejně jako ty vytištěné. Příbalový leták dělá z neinformovaných pacientů pacienty informované (neznalost zákona neomlouvá) a v rukách právníků všech stran se stává mocnou zbraní, pokud je potřeba.

Vedle latinských názvů, chemických prvků, obsahů, gramáží, účinných látek a měřitelných faktů se v příbalových letácích nachází i poměrně velké množství nejasných výrazů, kterých posouzení autoři nechávají na čtenáři. Jako když čtete sci-fi román. Slova jako občas, někdy, často nebo sporadicky jsou tak subjektivní, že mohou znamenat cokoliv.

Příbalový leták si v krabičce s léky žije svým vlastním životem a jeho základní vlastností je objevit se vždy na té straně, kterou zrovna otvíráte a blokovat vám přístup k lékům. Na opačné straně se nachází pouze v těch případech, kdy si jej potřebujete přečíst!

Ale teď vážně: jedná-li se o léky, berte příbalový leták jako zákon a nepokoušejte se být chytřejší než on. Nevyplácí se to. Máte-li jakékoliv pochybnosti, konzultujte je s odborníkem. Kombinace s jinými léky, správné dávkování, nežádoucí účinky – to všechno jsou okolnosti, kterých nepochopení může místo pomoci způsobit pěknou paseku.

I v případě doplňků výživy je fajn věnovat příbalovému letáku pozornost. Příbalový leták, jeho obsah a komplexnost informací může být pro vás, jako pro zákazníka, jedním z důležitých zdrojů o důvěryhodnosti a profesionalitě dodavatele. Zároveň by vám měl poskytnout dostatek informací k tomu, abyste kriticky posoudili, jestli se skutečné složení rovná slibům v reklamní kampani a tudíž, jestli jste za svoje peníze dostali opravdu to, co jste zaplatili.

Mgr. Xénia Paličková Křížová

Zpět na přehled